"مهمترین عضلات بدن برای مبارزه"
تانگ سودو
تانگ سودو

مهمترین عضلات بدن برای مبارزه!

 

مهمترین عضلات درگیر در مبارزه کدام ها هستند؟ من نقش هر کدام از عضلات برای مبارزه و نحوه استفاده از آنها در طی یک مبارزه... 

مهمترین عضلات بدن برای مبارزه!

مهمترین عضلات درگیر در مبارزه کدام ها هستند؟ من نقش هر کدام از عضلات برای مبارزه و نحوه استفاده از آنها در طی یک مبارزه بوکس را توضیح خواهم داد.

همه می دانند که تمرین دادن یک عضله در مقابل عدم تمرین دادن آن یک مزیت محسوب می‌شود. اگر بوکس به این سادگی بود، تمرین دادن کل بدن، نهایت برتری فیزیکی را به شما می بخشید. مشکل این است که هیچکس آنقدر وقت ندارد که تک تک عضلات را تمرین دهد. بسیاری از عضلات کوچکتر شما اگر هم تمرین داده شوند مزیت کمی به همراه خواهند داشت.

اغلب جنبه های فیزیکی بوکس مانند تعادل، نیرو و حرکت از پایین تنه منشأ می گیرند و جنبه های تکنیکی تر بوکس مانند دقت دفاع و زدن مشتها از بالا تنه می آیند. براساس احتیاجاتی که برای سبک خود احساس می کنید، به خودتان بستگی دارد که تصمیم بگیرید بر قدرت بیشتر یا سرعت یا استقامت و یا همه آنها تمرکز نمایید.

کلید تمرین کارآمد بوکس، درک نحوه استفاده از عضلات و توانایی تصمیم گیری درباره نحوه تمرین دادن آنها به گونه ای که متناسب با اهداف مورد نظرتان باشد است. ورزشکاران هوشمند می دانند که قطعا عضلات مشخصی باید در اولویت بیشتری قرار گیرند.

پاها (قدرت)

منظور من از پاها، اختصاصا عضلات چهار سر و پشت ساق است. این چیزی است که هر کسی که می خواهد یاد بگیرد که چگونه هر کاری را با بدنش با قدرت انجام دهد، باید دارای آن باشد. تمام قدرت از زمین می آید، نه جای دیگری. از آنجا که پاها با زمین ارتباط دارند، بیشترین مسئولیت را برای فشار آوردن به زمین و خلق قدرت در سراسر بدن عهده دار هستند. پاها همچنین بزرگترین عضلات بدن را نیز دارند. به همین دلیل است که تمام مشتهای صحیح بوکس، با چرخش و گردش پاها پرتاب می‌شوند.

باز هم می گویم که پاها بیشترین قدرت را تولید می کنند، نه قفسه سینه و یا عضلات سه سر. اگر با دقت به بسیاری از کاملترین و برترین بوکسورهای تاریخ نگاه کنید، خواهید دید که آنها بیش از آنکه بازوها یا سینه های بزرگی داشته باشند، پاهای بزرگی دارند. با دقت به بدن بوکسورها نگاه کنید. عضلات سینه ای پیشرفته یا عضلات سه سر خیلی بزرگی پیدا نخواهید کرد. مارکوس مایدانا، مانی پاکویائو، توماس هرنز، جولیان جکسون و فلیکس ترینیداد بعضی از نامهایی هستند که فورا به ذهن می آیند. این افراد با اینکه بالاتنه بزرگی نداشتند اما قدرت عظیمی در مشتهایشان ایجاد می کردند.

حتما مایک تایسون، به عنوان یک بوکسور پویا و پرتحرک نیز پاهایش عضلانی تر از بازوهایش بود.

لگن (تعادل و ریشه پایین تنه)

لگن پایین تنه و پاها را با یکدیگر نگه می دارد. این ناحیه در صورت نیاز با چرخاندن کل بدن انرژی ایجاد می‌کند. وظیفه مهم دیگری که لگن باید انجام دهد، حفظ تعادل است. از آنجا که لگن به مرکز ثقل بدن خیلی نزدیک است، لگن قویتر به معنی کنترل بهتر و تعادل می‌باشد. نیازی به تاکید نیست که تعادل قطعا یکی از مهمترین عوامل موثر در بوکس است. تعادل اساسا کارایی و تاثیر حمله، دفاع، حرکت و در کل مهارت مبارزه شما را تعیین می‌کند.

همچنین می توان لگن را به عنوان وزن بدن درنظر گرفت. با استفاده از عضلات پا برای حرکت دادن لگن در هر مشت قادر خواهید بود که وزن کل بدنتان را روی مشت گذاشته و نیروی آن را به حداکثر برسانید.

شکم (ریشه جلو تنه و برگشت حمله)

عضلات شکمی یک دسته بسیار قدرتمند از عضلات هستند که کل بدن را در کنار هم نگه می دارند. هر اندامی از بدن به صورت انفرادی، انرژی شخصی تولید می‌کند. اما این عضلات شکم هستند که به شما اجازه می دهند نیروی خلق شده توسط اندام ها را به صورت یک نیروی واحد با هم ترکیب نمایید. در بیان ساده، عضلات شکم به شما اجازه می دهند که نیروی خلق شده توسط تمام اندام ها را در قالب یک مشت نیرومند با هم ترکیب کنید، عضلات شکم علاوه بر متصل کردن کل بدن با یکدیگر به تنفس کمک می کنند و اجازه می دهند که از ضربات جلوی بدن استفاده نمایید.

پشت نیز با نگه داشتن بدن و ترکیب نیروی خلق شده توسط تمام اعضا با یکدیگر، به عنوان یک عضله استحکام بخش کل بدن عمل می‌کند. حقیقت کمتر شناخته شده (اما بسیار مهم)دیگر این است که پشت کمک بزرگی به بازپروری مشت یعنی سرعتی که می توانید پس از یک مشت دست خود را عقب بکشید می‌کند.

بسیاری از مبارزان، بیش از حد خود را درگیر ساختن جلوی تنه از طریق حرکت شنا و مشت زدن به کیسه سنگین می کنند و تعداد معدودی از آنها هستند که بر ساختن قسمت های پشت بالا تنه مانند پشت شانه و پشت تمرکز می کنند. نکته مهمی را باید بگویم؛ وقتی تمام وقت خود را صرف ضربه زدن به کیسه سنگین می کنید، ممکن است متوجه نشوید که در مرحله بازپروری مشت، کیسه سنگین دستتان را به عقب هل می‌دهد. با غفلت کردن از تمرین عضلات پشت و پشت شانه، عضلات بازپروری کننده مشت ضعیفتری خواهید داشت. در جریان یک مبارزه واقعی، وقتی مشتهایتان به هدف نمی خورد، بازوهایتان بسیار سریع خسته خواهند شد. زیرا وقتی مشتهایتان به جای اینکه با هل دادن به عقب، برگردند، با نیروی عضلات خودتان به عقب می آیند و دستکشهایتان برایتان خیلی سنگین خواهند شد.

شانه ها (استقامت بازو)

شانه ها مهمترین عامل پایداری مشت هستند. شانه ها نیرو تولید می کنند و مشتها را شروع می کنند. اما به نظر من آنها برای پایداری مهمترین عضو می باشند. وقتی بازوهای بوکسورها برای زدن مشت و یا نگهداشتن برای دفاع از سر بیش از حد خسته می‌شوند، علت فقط این است که شانه ها خسته شده اند. فکر کنید : وقتی بازوها خسته می‌شوند، معمولا همیشه شانه اولین عضوی است که خسته می‌شود. در یک وضعیت ایستاده اینگونه به نظر می رسد که یک عضله نسبتا کوچک در لبه بازو است که باید کل بازو را بالا نگه دارد. در این وضعیت به راحتی می توان دید که چرا شانه خیلی سریع خسته می‌شود.

بنابراین اگر می خواهید قادر باشید که مشتهای بیشتری بزنید و دستهایتان را برای مدت بیشتر بالا نگه دارید. بهتر است تمرین شانه برای افزایش استقامت آنها را آغاز کنید. به دنبال قوی تر و بزرگ شدن شانه ها نباشید. آنها در مقایسه با عضلات پا ، انرژی کمتری به مشت اضافه می کنند.

بازوها (انتقال، سرعت و آغاز مشت)

نقش بازوها، انتقال مشت است. منظور من از انتقال مشت این است که مهمترین وظیفه بازوها انتقال مشت به حریف است. بازو در تولید انرژی مسئولیتی ندارد. این کاری است که بر عهده پاها می‌باشد. تمام آنچه که بازوها باید انجام دهند. انتقال نیروی خلق شده توسط بدن به حریف است.

پس در واقع تمام آنچه که بازوها باید انجام دهند، دسترسی و لمس حریف می‌باشد - و نه چیز دیگری . حال که متوجه شدید که بازوها در انتقال مشت نقش دارند، نه در تولید نیرو، خواهید دید که داشتن بازوهایی سریع مهمتر از مبارزه هایی نیرومند است. بازوهای سریع به شما سرعت و حرکت ناگهانی می بخشند. سرعت به شما کمک می‌کند که مشت را به گونه ای حرکت دهید که از دفاع حریف عبور نماید. حرکت ناگهانی به شما کمک می‌کند که پس از زدن مشت برای دفاع از خود آن بازو را به سرعت بازپروری کنید.

به صورت تخصصی تر باید گفت، عضلات سه سر در سرعت مشتهای مستقیم نقش دارند و عضلات دوسر برای سرعت و حرکت ناگهانی هوکها و آپرکاتها موثرند. سعی نکنید که برای کسب قدرت حجم بازوها را زیاد کنید. سرعت آنها راحفظ کنید تا بتوانید از مشتهای سریع و ضربات ترکیبی سریع برخوردار باشید. اجازه دهید که پایین تنه، قدرت را تامین نماید و بازوها به سرعت بپردازند.

سینه (ریشه بالاتنه)

عضلات سینه ای، عضلات استحکامی بالاتنه هستند. مهمترین وظیفه آنها اتصال شانه ها، بازوها و عضلات پهلو به صورت یک نیروی واحد ترکیبی می‌باشد. این عضلات همچنین بیشترین نیروی برخاسته از عضلات بالاتنه برای زدن مشت را نیز تولید می کنند.

عضلات کوچک

گردن در مقاومت در برابر مشت نقش دارد. مبارزان زیادی را می بینید که گردنشان را تقویت می کنند. به این ترتیب وقتی سرشان ضربه می خورد، زیاد به عقب تاب بر نمی دارد و در زاویه آسیب پذیری قرار نمی گیرد. عضلات ساعد در زمان زدن مشت باعث محکم تر شدن و شدیدتر شدن مشت می‌شوند. مشت محکم تر یعنی دستتان با سختی بیشتری به هدف می خورد. همچنین مشت محکمتر به این معنا نیز می‌باشد که احتمال آسیب‌دیدگی دست کمتر خواهد شد، زیرا استخوان ها فضای زیادی برای حرکت نداشته و کمتر احتمال دارد که در زاویه نامناسب قرار گیرند.


نظرات شما عزیزان:

الناز
ساعت12:38---3 تير 1395
توضیحات خیلی کامل و رسا بود ممنونم.
پاسخ:خواهش میکنم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: برچسب:,
ارسال توسط Hadi Marhaj

پیغام مدیر
اعطای نمایندگی سبک در استان(در بخش آقایان و بانوان) به افراد واجد شرایط. تلفن تماس(بعد از تایم اداری):-----09132184972 09307004972-----
با تشکر